Blog III – Nusa Tenggara en Bali - Reisverslag uit Labuhanbajo, Indonesië van royenbianca - WaarBenJij.nu Blog III – Nusa Tenggara en Bali - Reisverslag uit Labuhanbajo, Indonesië van royenbianca - WaarBenJij.nu

Blog III – Nusa Tenggara en Bali

15 November 2014 | Indonesië, Labuhanbajo

In Padangbay op Bali hadden wij ervoor gekozen om ons (tweede) rustdag in te lassen. Alhoewel, deze rustdag zou in het teken staan van het regelen van een cruise. Wij hadden namelijk twee Engelse mannen gesproken, in de bus naar de Borobudur, die een fantastische cruise rond Nusa Tenggara eilanden hebben gedaan. Zij waren er zo vol lof over, dat wij direct hadden besloten om ook daarvoor te kijken. Gelukkig hadden wij dit in het begin van de middag weten te regelen, en onze onderhandel skills toegepast. De prijs voor de cruise was RP 2.000.000 (€130) p.p., maar we hebben het weten te regelen voor RP 1.500.000 (€98) p.p. Die dag hebben wij ook nog besteed om de Blue Lagoon Beach te bezoeken. Echter was dit een flop, mega klein en veel te sterke stroming. We konden er niet eens in zwemmen. Vette pech. Dan maar de zonsondergang bekijken bij een restaurantje, waar niemand zat, dat werd verzorgd door een super lieve vrouw. ’s Avonds zijn we er weer naartoe gegaan om te eten. Toen we aan kwamen, herkende ze ons direct en begon ze breed te glimlachen (wederom was het helemaal leeg). We hebben haar RP 10.000 fooi gegeven (€0,65) en ze bedankte ons zodanig alsof we haar een extra maand salaris gaven. Ontzettend leuk.

Op 16 oktober was het dan eindelijk tijd om aan de cruise te beginnen. We voeren met Kencana Cruise, die een leuk pirate-look-boot had. Voor vier nachten hebben wij op het dek geslapen, gesnorkeld, gechilled en mooie eilanden van Nusa Tenggara bezocht. Tevens hebben wij de Komodo’s gezien, zowel op het Komodo eiland als op Rinca eiland. We hebben zelfs een gezien die de ander probeerde te overmeesteren om op te eten! Dit is echter niet gelukt, het slachtoffer rende gauw weg. De cruise was een geweldige ervaring en we hadden een leuke groep op de boot. Met officieel maar een andere Nederlander, die we aanvankelijk niet eens doorhadden. Zijn vriendin, waar hij mee samen reisde, kwam uit Australië waardoor ze Engels tegen elkaar sproken. De reis eindigde in Labuan Bajo, de hoofdstad van Flores. Helaas hadden wij bedacht dat we geen tijd zouden hebben om Flores te gaan bewonderen, dus wij gingen diezelfde dag nog op zoek naar een terug weg naar Lombok. We wilden dit over land doen, zodat we meer met de overige eilanden zouden zien. Echter bleek dit onmogelijk te zijn en gingen er alleen rechtstreekse bussen. Dit betekende dat we een 26-urige busrit gehad hebben. We kwamen ’s ochtends om tien uur aan op plaats van bestemming, doodmoe. Toch wilden we nog even wat eten en zijn op zoek gegaan naar een leuk tentje. Dit is uiteindelijk over gegaan op shoppen in een shoppingmal... In de middag hebben toch nog maar even geslapen.

Op Lombok hebben wij nog een dagtour weten te regelen, naar het zuiden van het eiland. Tijdens deze tour hebben we een aantal tempels bezocht en oude stammen. Bij een van de tempels gaf een man ons een gratis rondleiding. Aan het eind van de tour hadden we een luchtig gesprek over de cultuurverschillen. Hij stak een sigaret op en vertelde ons dat roken erg duur was voor locals. Een pakje sigaretten van negentien stuks kost daar ongeveer RP 15.000 (€1,00). Aangekomen bij de auto bedankten wij hem, mede door hem RP 10.000 te geven (nogmaals: dit is royale fooi, RP 5.000 is standaard). Toch vroeg de man meer, want RP 10.000 was helemaal niet zo veel hier. Hij kon er niet veel mee vertelde hij ons. Als we hem het dubbele zouden geven, dan kon hij tenminste nog een pakje sigaretten halen. Maar roken was toch zo duur…? En nu is RP 10.000 niet genoeg? Wij zijn rustig ingestapt en rustig gewacht totdat de auto wegreed. De oude stammen waren daarentegen wel tevreden met onze donatie, alhoewel zij ons aandrongen om een sarong te verkopen. Die hebben wij vriendelijk afgeslagen. Als afsluiter van deze dag hebben wij bij de McDonald’s gegeten, met een McFloat als drinken. Een glas cola, met softijs en chocoladesaus on top. Het is in Azië blijkbaar erg populair, want je komt het overal tegen. Wij vonden het echter niet te drinken. Geen succes dus.
Na deze drukke dagen was het hoog tijd om te gaan relaxen, en waar kan dat beter dan op de Gili eilanden? We hebben twee dagen vertoefd op Gili Trawagang, de meest toeristische van de drie eilanden. Hier hebben wij een fiets gehuurd en ons snorkelsetje gevonden. Voornamelijk hebben wij aan het strand gelegen, ons snorkelsetje ingewerkt en lekker niets gedaan. Na een tip van twee Nederlanders die wij op de boot richting de eilanden zijn tegengekomen, zijn wij naar Gili Air gegaan en hebben wij daar, in een Nederlandse duikschool, onze PADI Advanced Open Water behaald. De cursus bestond uit vijf duiken, waar we haaien, zeepaardjes en schildpadden hebben gezien. De eerste keer dat we dat zagen, dus dat was waanzinnig! De laatste dag op Gili Air zijn we weer wezen snorkelen en hebben we gelegen aan het strand. Zo ver mogelijk van ons verblijf, aangezien dat vol kakerlakken zat. Elke ochtend kwamen we weer nieuwe tegen die op hun rug lagen. Er lag er zelfs een in Roy zijn tas…! (Gelukkig is Roy een stoere vent en heeft hij, zonder enig probleem en moeite, de kakkerlak uit zijn tas verdreven).

Na deze relaxdagen was het alweer tijd om naar Bali te vertrekken, onze laatste week in Indonesië. Aanvankelijk wilden wij een scooter huren, met een klein rugzakje op en dan het eiland gaan verkennen. Dit idee hebben wij echter achterwege gelaten door Nederlanders, die dat afraadden om dat te doen aangezien wij geen international rijbewijs bij ons hadden. De politie op Bali is niet helemaal te vertrouwen, dus die zouden ons daarop aanhouden en een boete kunnen geven; puur o dat ze ‘niets met ons rijbewijs konden doen’. Dat plan ging dus helaas niet door, maar we hebben wel meerdere keer een privé chauffeur weten te regelen. Voor een hele dag rijden, in een goede auto met airco, betaalden wij RP 500.000 (€32,50). Wij konden aangeven waar we naartoe wilden en dat hebben we gedaan ook. We zijn naar de bekende rijst velden geweest en hebben de duurste koffie ter wereld gedronken, de Luwak koffie. Ook hebben we een Balinese dans gezien en de watervallen van Git Git watervallen bezocht. Door onze privé chauffeurs hebben we groot deel van Bali kunnen bezoeken in een korte tijd, ideaal.

Terug kijkend op Indonesië, beviel ons Sumatra het meest. Sumatra heeft, naar onze mening, het meest te bieden qua natuur. De mensen waren een stuk rustiger en minder opdringerig. En het eten, met name het fruit, was veel verser en smakelijker.

Inmiddels hebben wij Indonesië verlaten en zitten wij alweer in Borneo, Maleisisch deel. Dit betekent dat wij net over de helft van onze reis zitten. Nog maar twee landen te gaan, waaronder Borneo, en dan zit het er alweer op. Wij gaan er nog even goed van genieten!

• 15 November 2014 - 15:58

Els Lammerse:

Hallo Reizigers.
    Wat weer een hoop meegemaakt en gezien.
    Geweldig reisverslag.
    Op naar de volgende mooie reis ervaring.
    Groetjes uit een regenachtig Nederland.

• 15 November 2014 - 16:10

Joke:

Lieve Roy en Bianca. Wat een prachtig verhaal weer. Jullie blijven maar mooie dingen zien het houd niet op. En dan die haaien, lijkt me best eng maar zeepaardjes en schildpadden zijn weer leuk. En dan een prive chaufeur dat is nog eens luxe. Geniet van de laatste 5 weken het gaat snel voorbij. En na die 5 weken kan ik jullie weer knuffelen. Veel liefs en knuffels van ons.

• 15 November 2014 - 17:59

Petra:

Wat zien jullie veel van de wereld! Best ook wel veel spannende dingen! En wat heb je toch veel gemak van de Engelse taal, hé? Wij houden ons bezig met Sint en Piet en jullie gaan fijn verder ontdekken en genieten. Veel plezier!

• 15 November 2014 - 20:16

Peter En Lya:

Lieve bianca en roy, mooi reisverslag. We zijn benieuwd naar de foto 's
    van de komodos.
    Jullie beleven veel interessante dingen. Wij ook in Ned. ; de Sint is weer in Ned.!
    Groetjes van ons allemaal. ( ook van Tina)

• 18 November 2014 - 08:18

Wil:

Hallo Roy en Bianca
    Mooi reisverslag , geweldig wat jullie allemaal meemaken .
    Beleef en geniet nog maar lekker van jullie tweede helft van deze mooie reis.
    Groetjes van ons allemaal.

• 18 November 2014 - 16:36

Tonia.:

Lieve Roy en Bianca.
    Wat hebben jullie weer een hoop meegemaakt.
    Erg leuk om te lezen.Geniet er nog lekker van de laatste weken.
    Heel veel liefs tante Tonia.

• 18 November 2014 - 16:36

Tonia.:

Lieve Roy en Bianca.
    Wat hebben jullie weer een hoop meegemaakt.
    Erg leuk om te lezen.Geniet er nog lekker van de laatste weken.
    Heel veel liefs tante Tonia.

• 27 November 2014 - 13:16

Maartje:

Zo herkenbaar! Heerlijk, ik verlang terug naar komodo en de mooie eilanden daar!

• 27 November 2014 - 15:19

Joke Kramer:

Lieve Roy en Bianca,
    Wat een prachtige foto's. De kledij die jullie op de foto dragen staan jullie erg goed ha ha. Ook zo lekker comfortabel. Ik zie jullie weer snel.
    Dikke kus van ons allemaal.